Binnenste Buiten

Donderdag 14.00 – 18.00 uur / Het Pand

Doelgroep

Kinderen in de leeftijd van 7 t/m 9 jaar uit het (speciaal) basisonderwijs (s)bo.

Werkwijze

De donderdagclub is gericht op het ontdekken van jezelf en de ander. Zoals de naam al een beetje aangeeft ontdekken we hier hoe we aan de binnen en buitenkant zijn. We spelen met verschillende spellen en materialen om te leren kennen waar onze interesses en talenten liggen. Ook leren we de ander kennen en zien waar zij heel goed in zijn en waar we van elkaar kunnen leren. Want leren kunnen we altijd van elkaar! Ook leren we opgaan met de situaties die we niet zo makkelijk vinden. Door er samen over te praten en te luisteren, elkaar te helpen en aanmoedigen. Op deze manier wordt het zelfinzicht vergroot en dagen we de kinderen uit zich te blijven ontwikkelen of de ontwikkelde vaardigheden in ieder geval in stand te houden.

De donderdagclub kenmerkt zich door; jezelf  en de andere te leren kennen door bordspelletjes, vragenkaartjes, vrij spel en buitenspel (spelletjes doen, aanleren buitenspellen, samen leren buitenspelen).

Doelen

Het doel van de donderdagclub is om jezelf te zijn! We vinden creativiteit, zintuigbeleving en beweging erg belangrijk. Spelenderwijs doen de kinderen sociale vaardigheden op en leren ze van en met elkaar door;

  • Het verleggen van grenzen
  • Uitbreiden van interesses en hiermee vrije tijd kunnen invullen
  • Leren om buiten en binnen te kunnen spelen
  • Met elkaar leren over dagelijkse obstakels
  • Kennis overdracht spelenderwijs (adhd, autisme, angsten)
  • Vergroten van zelfvertrouwen en zelfkennis
  • Oefen en uiten van emoties
  • Leren rekening houden met elkaar
  • Bewustwordingen van non verbale communicatie
  • Bewustwordingen van sociale plekken in de maatschappij
  • Omgaan met respect
  • Bewustwording van lichaamsbeweging
  • Bewustwording van zintuigelijke waarneming

Methodiek

Schatgravers, emotiebord, positieve bekrachtiging, pictogrammen, helpende gedachten, Psycho educatie literatuur en verschillende sociale vaardigheidsspellen en het volle hoofdenboek.